Pages

Wednesday 22 January 2014

Amalan Mendidik Anak Soleh-Solehah

Mendapat anak yang soleh/solehah adalah menjadi idaman setiap ibubapa..Jadi, sebagai ibu bapa, kita haruslah mengamalkan perkara soleh/solehah juga ye..(peringatan untuk diri dan kawan2 semua)



Antara amalan yang boleh kita amalkan adalah:

1) Sedekahkan Al-fatihah kepada anak-anak kita setiap kali lepas solat atau teringatkan anak. Lebih2 lagi bagi anak yang tinggal berjauhan seperti belajar.  Mintalah apa2 hajat dan serahkan kepada Allah untuk melindungi anak kita.

2) Pandang wajah anak semasa tidur dan ucapkanlah kata-kata posotif dan doa padanya. Ini kerana minda separa sedar anak kita tidak pernah tidur. Contohnya doalah wahai anakku "........." ibu sayang sangat pada"............."Jadilah anak yg soleh/solehah. Berbaktilah pada agama dan bangsa&.......
doalah apa-apa yang kita hajati dan tiuplah pada ubun-ubun anak kita

3) Selalulah peluk anak walaupun anak kita sudah besar. Peluklah dan kasihi anak kita seperti mereka masih kecil dahulu.

4) Solat hajat di tepi anak dan doalah dengan bersungguh-sungguh supaya anak2 kita dilindungi dari sebarang kejahatan.

5) Sentiasa maafkan kesalahan anak kita walaupun anak kita telah menyakiti kita.

6) Semsa basuh beras,basuhlah pada arah lawan jam dan sentiasalah berselawat dan berzikir (YA LATIF), supaya anak kita dilembutkan hatinya, mudah untuk faham agama. 

7) Jangan sesekali terlepas cakap perkataan yang tidak sepatutnya kerana kata2 itu adalah satu doa.

8) Amalkan membaca surah Ibrahim ayat 40..
رَبِّ ٱجۡعَلۡنِى مُقِيمَ ٱلصَّلَوٰةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى‌ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلۡ دُعَآءِ
[Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]


Selamat Beramal!


No comments:

Post a Comment